تعلیل های حکومتی امام علی (ع) در نهج البلاغه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده جلال صحرایی اردکانی
- استاد راهنما کمال صحرایی اردکانی علی محمد میرجلیلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده رساله ی حاضر با هدف بررسی اوامر، نواهی و علل آن، که حضرت علی (ع) در باره ی عرصه های مختلف حکومت اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در نهج البلاغه بیان داشته، تدوین شده است، کنکاش در این زمینه کارکرد مهم و خطیری دارد که می تواند نتایج با ارزشی را در پی داشته باشد که بسیاری از مکاتب حکومتی از تحصیل آن ناتوان هستند؛ برای این که اهل بیت (ع) عموماً و امام علی (ع) خصوصاً معادن و گنجینه های علم الهی محسوب می شوند و از هر کس دیگر به عمق مسائل و زوایای پنهان امور دنیوی و اخروی آگاه تر هستند، و می توان اذعان نمود که تعلیل های آنان در شناخت و پذیرش امور یاد شده، تأثیر بسزایی به ویژه در میان جوانان و به خصوص در زمان معاصر داشته باشد. از مجموعه علل و اسبابی که امیر المومنین (ع) برای عرصه های گوناگون حکومت بیان می دارد می توان نتیجه گرفت که آن حضرت هدف نهایی در عرصه ی فرهنگی را، رشد و تعالی انسان و جامعه می داند؛ زیرا طبق جهان بینی اسلام، انسان موجودی مرکب از جسم و روح است و سعادت و خوشبختی واقعی او در تکامل معنوی و سعادت اخروی باید جست وجو نمود. مهم ترین وظیفه ی این عرصه فراهم ساختن شرایطی است که انسان بتواند به تکامل روحی و معنوی خود، که همان تقرّب الهی است، برسد. امّا در زمینه ی اقتصادی، شکوفایی اقتصادی در پرتو عدالت، رفاه عمومی و توازن اقتصادی مهم ترین دستاوردی است که امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی می تواند در پی داشته باشد. معروف های نظام اقتصادی حکومت علوی مواردی است که امام (ع) به آن تأکید فراوان دارد و با طراحی نظام اقتصادی خود در صدد تحقّق آن می باشد. که با ایجاد فرصت های برابر و شرایط معیشتی مناسب برای همگان و دفع موانع در زمینه ی تولید و توزیع و الگوهای مصرف میسّر می داند. عرصه ی سیاسی حلقه ی اتّصال و مکمل دو مورد یاد شده است که با ایجاد بسترهای لازم و تدبیر در اداره امور می تواند جامعه را به اهداف مورد نظر برساند؛ که در نظر حضرت علی (ع) از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با تعیین دقیق معیارهای عزل و نصب و بیان سبب های آن، ایجاد جامعه ای آرمانی بر اساس حق و عدالت مقدور و عملی می داند. کلمات کلیدی: امام علی (ع)، نهج البلاغه، حکومت، تعلیل
منابع مشابه
بیعت از دیدگاه امام علی(ع) در آموزههای نهج البلاغه
بیعت در ادبیات آیینی اسلام، بیانگر کارکرد مشارکتجویانه مردم در حکومت و به مفهوم حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است که در متن حاکمیت الهی پذیرفته شده است. منظور از حق حاکمیت آن است که مردم حق دارند خود سرنوشت خویش را بهدست گیرند. بیعت در نگاه و عمل امام علی× تناسب بیمانندی با جمهوریت و حاکمیت اراده ملت دارد؛ در نگاه امام علی× بیعت وسیله تحقق حکومت و نشان مقبولیت آن است. در این نوشتار ضمن تعریف...
متن کاملکاربرد شیوه های مدیریت معنا در ارتباطات و رهبری امام علی (ع)در نهج البلاغه
هدف: هدف این پژوهش، بررسی برخی از ویژگی های مهم رهبری در حضرت علی (ع) وتبیین الگوی مدیریت معنا در خطبه های امام علی (ع) در نهجالبلاغه است. روش شناسی: در این راستا، نخست جوانب مختلف مدیریت معنا به عنوان شیوه برقراری ارتباط و رابطه آن با رهبری به صورت کلی عنوان شده و سپس الگوی مدیریت معنا در خطبه های حضرت علی (ع) درنهج البلاغه مطرح شده که شامل چهار عنصر استعاره، زبان ابتکاری،تضاد و داستان می باش...
متن کاملپژوهشی در منابع حکمتهای منسوب به امام علی (ع) در شرح نهج البلاغه ابنابیالحدید
یکی از مجموعههایی که نزدیک به هزار حکمت از حکمتهای امیرمؤمنان(ع) در آن جمعآوری شده است، بخش «الحکم المنسوبه الی امیرالمؤمنین(ع)» در شرح نهج البلاغه ابنابیالحدید است که شارح معتزلی، آن را در پایان شرح خود بهعنوان تتمهای بر حکمتهای امام علی(ع) در نهج البلاغه قرار داده است. وی این حکمتها را بدون آنکه منابع آن را یادآور شود، آورده است. این مقاله در صدد شناسایی منابع حکم منسوبه است. در این ...
متن کاملواکنش امام علی به ماجرای سقیفه در نهج البلاغه
ابوبکر بن ابی قحافه به محض دریافت خبر تجمع انصار خزرجی به رهبری سعدبن عباده در سقیفه بنی ساعده، بدون فوت وقت، به همراه عمر بن خطاب و ابوعبیده جراح به این محل شتافت و در غیاب رقبای هاشمی خود - علی و عباس- توانست با تاکید بر خویشاوندی با رسول خدا(ص) و برتری قریش بر سایر قبایل عرب، بارزترین تجلی عقل سیاسی عربی را در پرتو منطق قبیله ای برای بیعت با خود تهییج کند. پرسشی که در کانون توجه این مقاله قر...
متن کاملاستعاره مفهومی گناه در سخنان امام علی (ع) با تکیه بر نهج البلاغه (رویکرد شناختی )
در نگاه زبانشناسی شناختی، استعاره صرفا یک مقوله زبانی نیست، بلکه مرتبط با تفکر و اندیشه انسان است و از گذر آن میتوان به نوع و چگونه اندیشیدن صاحب سخن پیبرد؛ بر همین اساس در این جستار سعی شده است تا چگونه اندیشدن امام علی (ع)در خصوص مفهوم گناه که یکی از انتزاعیترین مفاهیم پرکاربرد متون دینی است، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. قطعا این چگونه اندیشیدن به شناخت و درک عمیقی از مفهوم گناه منجر میش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023